ضد انقلابیگری در نظام بین الملل: مبانی و نمودهای عملی

نویسندگان

چکیده مقاله:

بازیگران اصلی نظام بین­الملل به منظور حفظ امنیت و برتری خود در عرصۀ جهانی، دارای رفتار و خصلتی محافظه­کارانه هستند و بدین لحاظ ضمن تأکید بر "حفظ وضع موجود"، تلاش می­کنند تا وضعیت نسبتاً همگون و منسجم نظام بین­ المللی را حفظ نموده و مانع بروز تغییرات و دگرگونی­ هایی بنیادین در ساختار این نظام شوند. این در حالی است که انقلاب ­های بزرگ، با طرح ایده­ های جهانی و اصول نجات بخش خود، در صدد تحقق و اجرای آرمان­هایی فرامرزی بر می­آیند و اصول و معیارهای حاکم بر سیستم جهانی را به چالش کشیده و مدعی شروع دوران نوینی در حیات سیاسی- اجتماعی بشریت در مقیاسی بین­ المللی می­شوند. این مقاله، چرایی و چگونگی شکل­ گیری موجی از ضد انقلابی­گری و اقدامات تقابلی در نظام بین­الملل علیه انقلاب­های بزرگ (انقلاب­های فرانسه، روسیه، چین و ایران) را مورد تجزیه و تحلیل قرار می­ دهد و این مدعا را به محک آزمایش می گذارد که در برابر انقلاب­ های بزرگ دارای اهداف جهانی و آرمان­های فراملی، نوعی ضد انقلابی­گری نیز در مقیاس بین ­المللی توسط بازیگران عمدۀ نظام بین­ الملل، که ساختار سیستم، منافع و جایگاه خود را در خطر می ­بینند، شکل می­ گیرد. پزوهش حاضر در نهایت به این نتیجه دست می یابد که اگرچه ایده­ها و آرمان­ های جهان وطنی­ گرایانه و نجات­بخش انقلاب­های بزرگ شور و اشتیاق گسترده­ای را در بین بخش­ های وسیعی از ملت ­های جهان بر می ­انگیزند، اما مبانی ساختاری نظام بین ­المللی و بازیگران اصلی جامعۀ جهانی، بعنوان حافظان وضع موجود، بصورت یک مجموعۀ هماهنگ، در برابر جاه­طلبی ­های آنها موضع­گیری و مخالفت می­کنند تا اجازه ندهند که یک "بازیگر یاغی" بنیان­های ساختاری نظام بین­ الملل را به چالش کشیده و اصول و معیارهای آن را به زیر سئوال ببرد

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جمهوری اسلامی ایران و برندینگ دینی؛ انقلابیگری ضد سیستمی در نظام بین الملل

امروزه برند شدن یک کشور و تصویر سازی مثبت و منفی از آن مبتنی است بر مولفه­های مختلف قدرت نرم افزاری و سخت افزاری آن کشور. ملت­های مختلف در دنیای امروز برندینگ و تصویر خود را بر مبنای مولفه­های متفاوت مانند اقتصاد، فرهنگ، سیاست، حکومتداری، توریست و .... ارائه می­دهند. حال سوال این است که اصولاٌ آیا دین می­تواند برندینگ یک ملت برای نمایش و ارائه خودش در دنیا باشد؟ آیا برندینگ دین می­تواند عنصری مث...

متن کامل

جهانی شدن و نظام بین الملل

مقالة حاضر درصدد بررسی تأثیر جهانی‌شدن به‌عنوان متغیری مستقل بر نظام بین‌الملل، به‌عنوان متغیر وابسته است. نویسنده بر این اعتقاد است که جهانی‌شدن به‌دلیل سرعت تحولات و گشتار در فرایندها موجب شده که نظام بین‌الملل به‌ویژه پس از فروپاشی نظام دو قطبی، همچنان در حالت گذار و انتقالی باقی بماند. این مهم از آن‌روست که نخست ماهیّت قدرت متحول شده، (گرچه همچنان نوعی نوسان بین چهرة چهارم قدرت، یعنی قدرت گف...

متن کامل

نظام بین الملل و ژئوپلیتیک جدید خاورمیانه

این مقاله در دو سطح تحلیل سازماندهی شده است: ساختار قدرت سیاسی و اقتصادی در نظام بین­الملل جدید و سپس پی­آمدهای این ساختار بر تحولات زئوپلتیکی خاورمیانه. فرضیه مقاله مطرح می­کند که: خروجی­های ژئوپلیتیک خاورمیانه عمدتاً تحت تأثیر اختلافات، رقابت­ها و تفاوت­های کشورهای قدرتمند خاورمیانه است ولی در عین حال رقابت­های جهانی و اروپایی آمریکا و ر...

متن کامل

Jus cogens در نظام حقوق بین الملل

پدیداریمفاهیمجدیدیچون Jus cogens  وObligationserga omnesحاکیازتغییراتودگرگونی­هایاساسیدرماهیتحقوقبین­المللمی­باشد. بازنگریدرنظامسنتیمنابعحقوقبین­المللوایجادسلسلهمراتبماهویوسستشدنبنیان­هاینظریه­یفروپاشیجامعهبین­المللیازپیامدهایمستقیمظهورایندستهازتعهداتعام­الشمولولازم­الاجرامی­باشد. برخورداریازاقبالعمومیودکترین،تحدیدحاکمیتدولت­هابااعتقادبهالزام­آوربودنقواعدjus cogens  وکمرنگشدنعنصررضایتدولت­ها،کم...

متن کامل

نقش نظام بین الملل در شورای امنیت

سازمان ملل متحد مهم ترین سازمان جهانی و شورای امنیت مهم ترین رکن آن محسوب می شود. علت اصلی این امر در این است که وظیفه اصلی شورای امنیت حفظ صلح و امنیت جهانی می باشد. با این وجود در اکثر موارد شورا نتوانسته وظایف خود را به شکلی که منشورملل متحد برای آن در نظر گرفته است انجام دهد. چرا شورای امنیت در انجام وظایف خود غیر متوازن عمل می کند و در اکثر موارد  ناتوان است؟ چه در دوران جنگ سرد و چه پس از...

متن کامل

نمودهای عرفان عملی و وحدت شهود در دیوان عطّار نیشابوری

بخش عملی عرفان، ساحت یافته­های رفتاری و تجربی یک عارف است که براساس منش سلوکانه در مسیر تعالی تهذیب نفس و تطهیر باطن و رسیدن به کنه هستی، استغراق در آن و شهود آن، به نوعی جهان­بینی توحیدی به نام «وحدت وجود» منجر می­شود که پایه­های آن را تجربیات شهودی تشکیل داده است؛ ازاین­رو، عرفای شهودی آن را با عنوان «وحدت شهود» خوانده­اند؛ به­عبارت­دیگر، در این نوع عرفان توحیدی، وحدت وجود شهودی، تجربه و اثبا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 5  شماره 2

صفحات  73- 43

تاریخ انتشار 2016-08-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023